De verhalenverteller op internet

Afgelopen maandag was op BNR-radio een discussie over verhalenvertellers. Managers moeten vaker verhalen uit de organisatie gebruiken om veranderingen te bespreken. Daarnaast moet elke goede presentatie een verhaal als onderdeel hebben.

Waarom werkt een verhaal goed?
Mensen hebben een voorkeur voor 1 bepaalde manier van communiceren:

  • visueel of
  • auditief of
  • kinestetisch (=gevoel)

Indien je een verhaal over wilt brengen op een groep zul je van alle drie de elementen gebruik moeten maken in je presentatie. Hierdoor zal iedereen zich aangesproken voelen. Visuele en auditieve aspecten worden vaak meegenomen in presentaties; kinestetische elementen vindt men lastig!

Verhalen
Door verhalen te vertellen, raak je iemand vaak op een kinestetische wijze. Voorbeeld van een kinestetisch verhaal is hoe een medewerker de veranderingen in een organisatie ervaart. Ook de personen die deze wijze van communiceren niet als voorkeur hebben zul je kunnen meenemen in het verhaal.

Hypnotisch
Door gebruik te maken van dit concept zul je ook veel meer mensen kunnen bereiken. Daarnaast gebruik je ook de truuc van de hypnotiseur; hij/zij achterhaalt jouw manier van communiceren. Door langzaam van dit type af te wijken en de andere types van communiceren te gebruiken moet je moeite doen om dit voor te stellen. Het is namelijk niet jouw manier van communiceren. Om dit te kunnen voorstellen moet je je aandacht focussen op jezelf, waardoor je meer ontvankelijk bent voor suggesties. De hypnotiseur gebruikt deze methodiek om je te dieper te kunnen hypnotiseren.

Hypnose is niet eng en gebeurt dagelijks: in de auto als je een lang stuk rijdt, repetitief werk (afwas ;-) of bij een boeiende presentatie.

Internet
Op het internet kun je deze tactiek ook gebruiken om aan bezoekers jouw product te verkopen. Via verschillende presentaties (visueel, auditief en kinestetisch) kan de bezoeker haar gewenste communicatiemiddel gebruiken. Kinestetisch is altijd een lastig aspect geweest. Door verhalen te (laten) vertellen, kun je ook mensen met een kinestetische voorkeur 'raken' en het vertrouwen in jouw product vergroten.


gerelateerde blogs met thumbnail