Catalogi metadata woonboulevards

Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe kast in de woonkamer. Hoe moet deze eruit zien? Waarschijnlijk heb je een beeld voor ogen over de grootte, diepte, kleur, functionaliteit en kosten van deze nieuwe kast.

Daarna komt het probleem. Hup, naar Ikea en kijken of deze kast daar te koop is, daarna naar andere winkels op de woonboulevard om daar indrukken op te doen. "Dat is 'm bijna!", roep je, alleen is de kast niet in de juiste kleur verkrijgbaar. Dit proces kan soms een jaar duren, voordat je een kast tegenkomt die redelijk voldoet aan jouw initiele wensen.

Vergelijkend warenonderzoek op het internet is al volop aanwezig op de factor prijs. De websites, zoals www.kieskeurig.nl, zijn er genoeg te vinden. 

Echter, zoeken naar artikelen over meerdere websites (catalogi) op basis van metadata zijn (bijna) niet te vinden. Nogal logisch, want dat zou betekenen dat cocurrenten moeten gaan samenwerken om een metadata-model te maken, waarop gezocht kan worden; een soort Dublin-Core voor de woonboulevards
Deze discussie lijkt erg op de discussie die we 15 jaar geleden voerden met de invoer van EDI. Er is 1 standaard (EDIFACT), maar toch moeten per branche afspraken gemaakt worden over de inhoud van deze berichten. 

Ik verwacht dit soort aspecten ook binnen nu en 3 jaar terugkomen in het metadateren van branche-content.

Terugkomend op mijn Quest voor de Kast: het lijkt me fantastisch om een website te bezoeken waarop je je eigen voorkeur ingeeft en een lijst van gevonden kasten wordt getoond. Een van deze kasten moet het gaan worden, nu de prijs nog!


gerelateerde blogs met thumbnail